Nieuw Zeeland noordereiland(1) - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Anke Dijk - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland noordereiland(1) - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Anke Dijk - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland noordereiland(1)

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

27 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Kia ora,

Na bijna drie maanden door Australie te hebben gereisd ben ik nu alweer drie weken in Nieuw Zeeland. Dit is het land waar ik graag heen wilde en dankzij mijn werkvisum kan ik er ook lekker lang blijven. Genoeg tijd dus om beide eilanden te zien en nieuwe ervaringen op te doen. De eerste dagen in Nieuw Zeeland heb ik doorgebracht in Auckland. Hier had ik afgesproken met Anouschka en samen zijn we naar Rangitoto island geweest, en hebben we de coast to coast walk gelopen. Rangitoto is een van de vele vulkanische eilanden en bovenop de krater heb je een mooi uitzicht op de skyline van Auckland. De coast to coast walk is een wandeling van zestien km door Auckland. Het lijkt meer op een speurtocht aangezien de pijlen regelmatig verstopt zijn of ontbreken.

Anouschka en ik hadden besloten om samen het noordereiland met de bus te bereizen. We gingen eerst naar het noorden toe voor een aantal dagen. Het hostel lag in Paihia, Bay of Islands. Van hieruit hadden we een excursie naar Cape Reinga, sand dunes en ninety mile beach. Het was een lange dag maar ook echt te gek. Het landschap onderweg is al zo mooi en het uitzicht bij cape reinga is awesome. Op dat moment wist ik dan ook dat ik Nieuw Zeeland geweldig ga vinden. Niet te beschrijven het uitzicht, en daarom verwijs ik je dan ook graag door naar de foto's. Bij Cape Reinga komt de Tasman Sea samen met de Pacific Ocean. Na wat rondgewandeld te hebben was het alweer tijd om te lunchen. Het was een stralende dag dus zijn we gaan lunchen bij het strand. Toen iedereen weer genoeg energie had zijn we naar de zandduinen gereden en heeft onze gids de hoogste zandduin opgezocht om met een bodyboard vanaf te glijden. Je moet echter eerst omhoog klimmen door het zand, wat erg zwaar is kan ik je zeggen. Na wat instructies te hebben gehad was het zover. Ik wist hoe ik moest sturen en remmen dus ik was er klaar voor. In het begin ging ik nog niet zo hard maar toen ik mijn knieën en voeten wat hoger optilde ging ik als een speer. Je kan snelheden van 60 a 70 km/h bereiken. Het was echt gaaf dus besloot ik om nog een keer te gaan maar dan van een iets hoger punt. Ik ging dus nog sneller dan de eerste keer. Mijn kleren zaten uiteindelijk helemaal onder het zand maar het was zeker de moeite waard. Via ninety mile beach zijn we teruggereden richting de Bay of Islands. We zijn nog gestopt om kauri bomen te bekijken. Nog maar twee procent van de populatie is aanwezig. Het zijn de langste bomen in het bos en kunnen echt mega worden.

De volgende dag hadden we fietsen meegenomen van ons hostel. Ik had een kleine roze fiets wat niet echt ideaal was. We wilden naar een uitzichtpunt fietsen maar wisten niet precies waar het was. Uiteindelijk waren we veel te ver gefietst waardoor we op een grindweg kwamen en het te gevaarlijk werd om te fietsen. Aangezien de Haruru Falls niet ver weg waren besloten we daar maar heen te gaan met de fiets aan de hand. Bovenop de waterval hebben we lekker in het zonnetje gezeten met onze voeten in het koude water (in Australië is het water toch net iets warmer). De terugweg was iets langer dan ik me herinnerde en langs een drukkere weg, maar we hebben het gered.

Verder hebben we nog een boottocht gedaan naar hole in the rock. Het was jammer genoeg erg bewolkt toen we op de boot zaten en fris. We hebben verschillende dolfijnen gezien onderweg en zijn door the hole in the rock gevaren. Daarna hebben we rondgewandeld op Russell. De zon was toen inmiddels doorgebroken waardoor het erg warm werd en we nog even naar het strand zijn gegaan.

Na vijf dagen in de Bay of Islands te hebben doorgebracht gingen we weer met de bus terug naar Auckland. 'S-avonds kwamen we aan en de volgende dag gingen we alweer naar Hahei. Onderweg zijn we gestopt bij hot water beach. Hier kun je je eigen warme bad graven. Je moest alleen wel opletten want het water kan 63 graden worden. Sommige kuilen waren leeg maar dat had dan ook een reden. Ze waren koud of gloeiend heet. Ik had mijn voeten bijna verbrand aan het hete water op het strand. Later op de dag ben ik samen met Anouschka naar Cathedral cove gelopen. Een mooie wandeling met uitzichten op de zee en het strand.

Anouschka en ik hadden besloten om twee nachten in Hamilton te blijven voordat we de reis door het noordereiland zouden vervolgen. We hebben beide geen haast en hadden zo wat tijd om dingen te regelen en onze plannen verder uit te werken. Aangezien het mooi weer was zijn we de tweede dag naar de botanic gardens gegaan en hebben het lekker rustig aangedaan. De dag erna pakte we de bus weer naar onze volgende bestemming, Raglan. Bijna aangekomen op onze bestemming hoorde we ineens een harde knal. Veel mensen schoten wakker en vroegen zich af wat er aan de hand was. Voor de derde keer (Fraser island, Tasmania) in mijn reis was er een lekke band (pap en mam jullie zijn dus gewaarschuwd). Het enige nadeel was nu dat er een bedrijf moest komen om de band te verwisselen en we langs een drukke weg stonden zonder bereik (wat hier regelmatig voorkomt). Gelukkig scheen het zonnetje dus iedereen de bus uit en het beste ervan maken. Er werd gefrisbeed, gekaart en van alles gedaan langs de weg. Na ongeveer anderhalf uur was er een monteur die de band kwam verwisselen. Iedereen vervolgens snel de bus in aangezien sommige surflessen hadden geboekt. Toen kwam het volgende probleem. De accu had het begeven waardoor we nog niet weg konden. Er moest een andere monteur komen, want de eerste kon alleen maar banden verwisselen. Iedereen dus weer de bus uit en wachten op de volgende monteur. Gelukig zijn we uiteindelijk met de bus op onze bestemming aangekomen.

Raglan is een surfstadje en aangezien we in Australië al gesurft hadden besloten we om de volgende dag meteen door te gaan naar de volgende bestemming. Anouschka, ik en nog een paar andere van de bus hebben grotten bezocht met glowworms. Met een bootje zijn we door een stuk van de grot gegaan. Het leek op een sterrenhemel en was erg mooi om te zien. Jammer genoeg was het te donker voor mijn camera om foto's te maken. Die avond hadden we een overnachting bij de Maori. Met de hele groep (ong. 40 mensen) sliepen we in de Wharenui (Maori meeting house). Er was een traditionele welkoms bijeenkomst, er werd voor ons gedanst en gezongen en later werd ons een dans geleerd. Leuk om een keer mee te maken al was het allemaal wel erg commercieel. Het weer was trouwens ook omgeslagen want na de vele dagen zon hadden we nu opeens twee dagen regen.

Rotorua was de volgende bestemming. Kort samengevat: veel Maori cultuur, modderpoelen, geisers en een enorme stank (de aardkorst is hier namelijk erg dun). Vanuit deze plaats gingen we met een kleinere bus (15 personen) naar de oostkust. De wegen slingeren erg bij de oostkust waardoor ik me niet helemaal lekker voelde. Gelukkig stopte we regelmatig onderweg. Gisborne was de eerste plaats waar we overnachten. Met zijn alle hebben we 's-avonds naar de vele sterren gekeken en zijn we 's-ochtends vroeg opgestaan om de eerste zonsopgang van die dag ter wereld te zien. We hoefde de straat maar over te steken en we konden op het strand al genieten van de prachtige zonsopkomst. De tour duurde totaal vier dagen en was zeer geslaagd. Ik ben van de langste pier in Nieuw Zeeland gesprongen, heb een green stone ketting gemaakt (ben niet zo creatief als mijn moeder bleek wel weer) en heb gekanood. Onderweg werden we weleens verrast door een groep geiten en een paar paarden die voor de bus liepen en we zagen zelfs koeien op het strand liggen.

Nu zijn we weer terug in Rotorua en gaan we morgen met de bus verder naar onze volgende overnachting bij de Maori. Deze bestemming schijnt echt heel leuk te zijn en heb er al zin in. Er zijn nog een aantal stops te gaan op het noorder eiland. Daarna zal ik weer afscheid nemen van Anouschka en ga ik terug naar Auckland. Hier moet ik nog wat dingen regelen voordat ik kan gaan werken. Het zou mooi meegenomen zijn als ik daar werk kan vinden voor een paar weekjes.

Groetjes vanuit Nieuw Zeeland

Ps: ik probeer om wat foto's toe te voegen maar dit is niet makkelijk met een tablet en slecht internet. Indien het niet lukt check dan facebook.

  • 27 Januari 2014 - 08:58

    Mam:

    Hoi Anke
    Ook deze keer weer een mooi verhaal met jullie belevenissen.
    Ga lekker verder genieten van al dat moois!!
    Groetjes pap en mam

  • 27 Januari 2014 - 16:56

    Marjonne:

    Ha meid, ik lees dat je al weer van alles bezichtigt hebt en mee gemaakt hebt, mooi om je blok te lezen. Vergeet natuurlijk je foto's niet die zijn beautiful. Het ga je goed meid met je verdere reis. Groetjes van ons allen hier uit huisseling

  • 27 Januari 2014 - 17:50

    Marian:

    Hoi Anke.
    Zo te lezen verveel jij je niet!
    Mooi om je verhaal te lezen en op facebook had ik ook wat foto's gezien.
    Geniet er nog van en succes met het vinden van werk!

  • 28 Januari 2014 - 12:32

    Trudy:

    Ha Anke! Heerlijk om jouw verhalen te lezen en jouw schitterende foto's te bewonderen. Ik geniet met je mee en 't is net of ik ook een héééééééél klein beetje op vakantie ben.............. Ik hoop dat je een leuke baan vindt, succes ermee!! Heel veel groetjes van Joan, Trudy, Pleuni, Hessel en Sietse.

  • 30 Januari 2014 - 14:42

    Anja:

    Hoi Anke

    Je hebt weer heel wat gezien.
    Mooi verhaal en foto's.
    Hopelijk vind je een leuke job!!
    Veel plezier nog!!

    De Hartelijke Groeten van de Bergjes!!

  • 02 Februari 2014 - 20:36

    Marjonne Van Dijk:

    Weer een mooi lange verhaal. Mooi om te lezen hoe jij je reis beleefd en allemaal mee maakt. We genieten allen hier uit huisseling met je mee, zo ook genieten we van je foto's die jij verstuurd. Veel succes met je verdere reis, nog even wachten op je ouders die deze maand onderweg is naar je, dan kan je lekker samen genieten. We horen of zien gauw weer iets van je.

  • 09 Februari 2014 - 13:22

    Jan En Christien Van Rooij Zeeland:

    Hoi Anke,
    Sanne vertelde ons dat jij een site had met reisverslagen. We hebben ze gelezen en er van genoten. de foto's zijn erg mooi! Je vertelt op een leuke manier wat je allemaal meemaakt.
    Wij hopen dat je nog een fijne tijd tegemoet gaat, zeker als je vader en moeder er ook zijn. Het zou fijn zijn als je snel werk zou vinden. Heb je dat ook meegemaakt en een centje bijverdienen is ook niet weg. Anke, geniet er nog van!!
    Groetjes van Fam. van Rooij uit Zeeland.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Rotorua

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

06 Oktober 2014

Goodbye Aussie, Hallo Nederland

03 September 2014

Bali en Gili's

13 Augustus 2014

Sydney to Darwin

17 Juli 2014

Goodbye New Zealand

16 Juni 2014

Nieuw Zeeland Wellington
Anke

Backpacken door Australië en Nieuw Zeeland.

Actief sinds 20 Dec. 2013
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 9125

Voorgaande reizen:

20 December 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: