Relaxen in Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Anke Dijk - WaarBenJij.nu Relaxen in Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Anke Dijk - WaarBenJij.nu

Relaxen in Melbourne

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

06 Januari 2014 | Australië, Melbourne

Hallo allemaal,

Twee weken verder alweer en nog steeds in Melbourne. Raar om zolang op dezelfde plek te blijven, maar ook wel fijn. Geen gesjouw met tassen, geen hostels of vervoer hoeven regelen en even geen excursies.

Melbourne, de op een na grootste stad van Australië, het artistieke centrum van het land en natuurlijk de stad waar neighbours wordt opgenomen. Genoeg te bezichtigen en te beleven dus in de stad. De eerste twee dagen in Melbourne heb ik vooral in het hostel doorgebracht. Het was niet makkelijk maar het heeft er wel voor gezorgd dat mijn achillespees beter werd. De volgende dagen kon ik eindelijk de stad gaan verkennen. Er heerste een gezellige kerstsfeer met versierde straten, gebouwen, straatmuzikanten/artiesten en op kerstavond zelfs een lichtshow op het Town hall gebouw. Het was erg leuk om te zien aangezien ik niet echt een kerstgevoel had, en niet te vergelijken met de kerstsfeer Nederland. Ik heb verschillende wandelroutes gelopen door verschillende parken, langs de yara rivier en oude gebouwen. De routes stonden op een klein kaartje waardoor het niet altijd even duidelijk was. Ik besloot dan maar mijn gevoel te volgen en ik ben gelukkig telkens weer op het goede pad gekomen. Indien ik echt zou verdwalen dan zou het nog geen ramp zijn want de mensen zijn hier zo behulpzaam en willen je graag helpen.

Kerstavond besloot ik om naar de kerk te gaan. Onderweg kwam ik langs Town hall waar allemaal mensen stonden te wachten. Er bleek een lichtshow geprojecteerd te worden op het gebouw. Na een paar minuten te hebben gewacht begon de show al. Je zag de werkplaats van Santa en daar werd een verhaal over verteld met behulp van tekst en beelden (zie foto's facebook). Erg leuk om naar te kijken en om in de kerstsfeer te komen. Ik moest daarna wel snel doorlopen om niet te laat te zijn voor de mis. Het bleek erg druk te zijn in St. Paul's Cathedral. De zijkant van de kerk hadden ze ook al vol gezet met stoelen en mensen bleven maar komen. Gedurende de mis kwamen en gingen er ook veel mensen (erg irritant). Het was leuk om een keer Australische mis meegemaakt te hebben. Het gaat toch net iets anders dan ik tot nu toe in Nederland heb gezien. Rond half twaalf was het gedaan. In het centrum was het nog erg druk en hier heb ik dan ook nog even rondgewandeld.

Eerste kerstdag was de warmste kerst die ik tot nu toe heb meegemaakt. Het was ongeveer 31 graden en ik wilde daarom graag naar het strand. Eerst was er een bbq dat het hostel georganiseerd had. Hier had ik weer een paar nieuwe mensen leren kennen. Niemand die ik kende wilde echter naar het strand dus besloot ik maar alleen te gaan. Het openbaar vervoer was de hele dag gratis en daar moest natuurlijk gebruik van gemaakt worden. Ik was echter niet de enigste die dat dacht en 's-avonds was het dan ook erg gezellig (of niet) met allemaal dronken en zingende mensen in de tram. Het strand was niet heel groot dus je raad het al, topdrukte. Bij het strand heb ik een meisje ontmoet uit Frankrijk. Daar gezellig mee gepraat en reiservaringen mee uitgewisseld. Ik heb uiteindelijk niet lang op het strand gelegen (veel te warm voor mij). Terug in het hostel bood mijn kamergenoot me een beetje van zijn curry aan. Dit kon ik natuurlijk niet weigeren, hoewel het een beetje te spicy voor mij was.
'S-avonds wilde ik graag de pinguïnparade zien. Ongeveer vijftienhonderd kleine pinguïns komen dan terug uit de zee en kruipen tussen de rotsen. Toen ik aankwam was het nog licht en zaten er al een enkele pinguïns tussen de rotsen verstoppeld. In het donker komen de rest pas. Je moet veel geduld hebben maar het is ook zeker de moeite waard. De pinguïns liepen op de rotsen en kwamen soms erg dichtbij. Ze waren gewent aan mensen en bleven dan ook goed zitten. Ik zag een pinguïn aankomen zwemmen en het zand op komen lopen. Echt gaaf om te zien. Het was alleen te donker om mooie foto's te nemen (flitser moet uit). Ik heb geen hele groep het water uit zien komen, maar ik heb wel veel pinguïns gezien. Misschien had ik dat wel gezien als ik nog wat langer was gebleven. Ik heb geen echt kerstgevoel gehad maar wel een leuke dag beleefd.

Aangezien ik voor een lange tijd in Melbourne was had ik genoeg tijd om het verzoek van mijn moeder te voldoen. Met alle plezier heb ik twee neighbours (Australische tv serie) tours gedaan en natuurlijk veeeel foto's gemaakt. Een tour was namelijk niet goed genoeg voor mijn moeder ;). Ik heb de sets gezien van de tv serie, de straat en zelfs een aantal acteurs ontmoet op de wereldberoemde neighbours trivia night. Erg gek om ze in het echt te zien en met ze te praten, maar zo gaaf.

Dezelfde dag als de trivia avond, had ik samen met een kamergenoot (koreaan) een auto gehuurd. Het leek me erg leuk om even uit de stad te zijn. We zijn naar Mornington Peninsula gereden (nationaal park ten zuiden van Melbourne) en zijn onderweg regelmatig gestopt om van het uitzicht te genieten. Het is een erg mooi gebied en geliefd onder de Australische bevolking. Ik had er dan ook erg van genoten totdat we merkte dat we de auto niet op tijd terug konden brengen. Het was druk op de weg en we hadden langer gereden dan we dachten. Het verhuurbedrijf was niet meer bereikbaar dus had hij mij bij de trivia night afgezet (was bang dat ik te laat was, maar gelukkig klopte de tijd op mijn papier niet en ging de zaal pas later open). De volgende dag hebben we samen de auto rond zes uur 's-ochtends teruggebracht. Toen bleek dat we de auto voor vierentwintig uur hadden gehuurd en we dus te vroeg terug waren. Voor niks veel gestresst en mijn kamergenoot maakte zich nergens druk over. Hij had hierdoor zelfs de bus gemist naar Sydney waardoor hij het vuurwerk in Sydney niet kon zien. Zelfs dit vond hij niet erg. Het was een heel karwei voor mij om tot hem door te dringen en afspraken te kunnen maken, maar gelukkig is het goed gekomen.

Met oud en nieuw ben ik naar het centrum gegaan. Er was live muziek en om half tien was er al vuurwerk voor kinderen. In het centrum heb ik weer nieuwe mensen leren kennen waar ik de rest van de avond mee opgetrokken heb. Het vuurwerk duurde precies tien minuten en werd afgestoken bovenop verschillende gebouwen verspreid in de stad. Het was mooi en knallend vuurwerk maar ik stond eigenlijk te dichtbij om het allemaal goed te kunnen zien. Het was 's-avonds nog wel een lekkere temperatuur om in een t-shirt te lopen (dat zal je in Nederland niet meemaken). De volgende dagen was het weer wat minder met tussendoor regen en wat meer wind. Goed weer dus om van alles te gaan regelen voor mijn reis naar Sydney en Nieuw Zeeland.

Ik ben uiteindelijk twee dagen langer in Melbourne gebleven dan gepland aangezien het niet eenvoudig was om een hostel in Sydney te vinden en deze bovendien erg prijzig waren. In Sydney had ik afgesproken met een jongen die ik op Tasmanie heb leren kennen. Op zijn motor zijn we door Sydney gereden. Echt heel gaaf achterop de motor. We hebben een mooi uitzicht gezien van Sydney en zijn naar bondi beach geweest. Ik wilde nog graag naar bondi beach toe, dus zijn we via een ander strand erheen gewandeld. Het was een lekker warme zondag dus drukte op het strand. Ik heb ze zien filmen voor de tv serie en een paar lifeguards van tv gezien :).

Vandaag ben ik aangekomen in Nieuw Zeeland. Hier heb ik lang naar uitgekeken en nu ben ik er!! Hier ontmoet ik als het goed is Anouschka weer en kunnen we gezellig bijkletsen. Ik weet nog niet hoelang ik in Nieuw Zeeland blijf en hoe ik mijn reis ga aanpakken, maar in mijn volgende reisverslag zal daar vast meer duidelijkheid over komen.

Groetjes vanuit Auckland

Ps: iets langer geworden dan verwacht, maar je hebt er ook even op moeten wachten.

  • 06 Januari 2014 - 12:43

    Mam:

    Een leuk stuk om te lezen hoe je de kerst in australie hebt beleeft. Voor ons is het dit jaar ook anders geweest. En nu nieuw zeeland, wat zal dat nog allemaal brengen we wachten je vehalen wel af.
    Groetjes

  • 06 Januari 2014 - 18:16

    Marian:

    Leuk verhaal weer Anke en inderdaad onze kerst was iets kouder als bij jou.
    Leuk om weer iemand(Anouska) te zien en wat bij te kletsen.
    Verder veel succes met het uitzoeken van je verdere reis maar dat gaat jou zeker lukken.
    Ben benieuwd naar je volgende verslag.
    Groetjes uit Nederland!

  • 07 Januari 2014 - 12:37

    Linda:

    hoi Anke,

    Wat een mooi verslag weer! je hebt al veel moois gezien en gaat ook nog veel moois zien! nog heel veel plezier in Nieuw- Zeeland!!

    Groetjes uit een kouder Nederland...
    Linda

  • 08 Januari 2014 - 13:12

    Rieky V Dijk:

    Veel plezier in Nieuw Zeeland. Geniet ervan

  • 14 Januari 2014 - 21:04

    Jan V D Zanden:

    hoi anke
    mooie verslagen
    nog veel plezier in nieuw zeeland ik weet hoe mooi het er is geniet er van
    gr jan en francien

  • 25 Januari 2014 - 16:07

    Marion En Kees:

    Hoi Anke,
    Heb eindelijk de tijd genomen om je verslagen te lezen.
    Om jaloers op te worden. De foto's heb ik ook gezien, kei mooi.
    Hartstikke bedankt van je mooie kaart, voor mijn verjaardag.
    Als je terug bent drinken we daar 'n wijntje op.
    Geniet nog maar lekker daar.

    Groetjes Marion en Kees

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Melbourne

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

06 Oktober 2014

Goodbye Aussie, Hallo Nederland

03 September 2014

Bali en Gili's

13 Augustus 2014

Sydney to Darwin

17 Juli 2014

Goodbye New Zealand

16 Juni 2014

Nieuw Zeeland Wellington
Anke

Backpacken door Australië en Nieuw Zeeland.

Actief sinds 20 Dec. 2013
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 9121

Voorgaande reizen:

20 December 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: